Rīgas Fotogrāfijas biennāles – NEXT 2025 un Latvijas Mākslas akadēmijas konkursā “Jaunais kurators!” uzvarējusi Roberta Atraste
Ar starptautiskas žūrijas vērtējumu Rīgas Fotogrāfijas biennāles – NEXT 2025 un Latvijas Mākslas akadēmijas konkursa “Jaunais kurators!” balvu ieguvusi Roberta Atraste (LV) ar izstādes pieteikumu “Birokrāts, kurš slepeni lasa dzejoļus”. Robertas veidotā izstāde tiks atklāta aprīlī Latvijas Mākslas akadēmijas izstāžu zālē “Pilot” (Vāgnera ielā 3, Rīgā) NEXT 2025 programmas ietvaros.
Rīgas Fotogrāfijas biennāle (RFB) dibināta 2015. gadā, un programma NEXT 2025 norisināsies tās 10 gadu jubilejā. Rīgas Fotogrāfijas biennāles un Latvijas Mākslas akadēmijas (LMA) konkurss “Jaunais kurators!” aizsākts 2021. gadā, lai aktualizētu kuratora kā radošas personības un mediatora starp māksliniekiem, mākslas darbiem, skatītāju un sabiedrību nozīmi mūsdienu kultūras procesos. Pirmā balvas ieguvēja bija Latvijas jaunā kuratore Tīna Pētersone ar izstādi “Lai iemīlētos, klikšķini šeit”, savukārt 2023. gadā balvu ieguva Laima Daberte ar izstādi “Atrastais laiks”. 2025. gadā, Rīgas Fotogrāfijas biennāles desmitgadē, pirmo reizi balvai tika aicināti pieteikties ne tikai vietējie, bet visu Baltijas valstu – Latvijas, Lietuvas un Igaunijas – jaunie kuratori.
Roberta Atraste izstādē “Birokrāts, kurš slepeni lasa dzejoļus” pievērsīsies birokrātijas un administratīvajiem procesiem mākslā. Lai arī šāda prakse bija sastopama vēl pirms konceptuālās mākslas, tieši 60. gados mākslinieki sāka darboties kā “menedžeri” un “ierēdņi”. Vizuālās mākslas pārstāvji bija starp pirmajiem, kas savu darbu producēšanu uzticēja citiem – nevis lai pilnībām likvidētu vai “dematerializētu” mākslas objektu, kā dažkārt tiek uzskatīts, bet lai pievērstos tādām darbībām kā reģistrēšana, dokumentēšana, arhivēšana, uzskaitīšana un indeksēšana. Mākslas vēsturē šādas prakses ierasti saista ar institucionālās kritikas jēdzienu. Tomēr ir iespējams tās skatīt arī citā gaismā, izceļot procedūru absurdos, poētiskos, psiholoģiskos un dažkārt pat patīkamos aspektus, kas bieži tiek ignorēti. Šīs izstādes mērķis ir izpētīt un parādīt birokrātijas un administratīvo procesu estētiku mūsdienu kontekstā. LMA izstāžu zāle “Pilot” atrodas biroju ēkas pirmajā stāvā, kas sniedz iespēju uzrunāt ne tikai galerijas apmeklētājus, bet, iespējams, arī tās kaimiņus.
Roberta Atraste (1998) ieguvusi bakalaura grādu mākslas vēsturē un teorijā Latvijas Mākslas akadēmijā un pašlaik turpina studijas kuratoru programmā LMA maģistrantūrā. 2024. gadā Roberta paplašināja savu izglītību Erasmus+ programmā, studējot Vīnes Tēlotājmākslas akadēmijā. Svarīga loma viņas izglītībā bijusi praksei galerijā “State of Concept Athens” Grieķijā (2022), kur viņa darbojās kā kuratora asistente. Kā kuratore Roberta veidojusi vairākas izstādes Latvijā un ārzemēs. Roberta arī veikusi pētniecisku ieguldījumu Latvijas Nacionālā mākslas muzeja izstādē “Mūra nojaukšana. Latvijas māksla 1985–1991” (2023), sastādījusi vizuālās mākslas žurnālu “Radošā birokrātija” (“Mākslas Žurnāls”, 2024), kurā apkopojusi laikabiedru vizuālās un teksta liecības par birokrātiju Latvijas mākslā, kopā ar filozofi Sofiju Annu Kozlovu sastādījusi un rediģējusi festivāla “Survival Kit 15” katalogu (2024). Tāpat Roberta regulāri publicē tekstus par mākslu tādos izdevumos kā “Latvijas Avīze”, “Punctum”, “Blok Magazine” u.c.
Konkursa “Jaunais kurators” uzvarētāju noteica starptautiska žūrija: kurators, mākslinieks, kritiķis un PUBLICS mākslinieciskais vadītājs Pols O’Nīls (Paul O'Neill, IE), kuratore, Viļņas Mākslas akadēmijas Doktorantūras programmas mākslas vēsturē un teorijā vadītāja Jūlija Fomina (Julija Fomina, LT), kuratore, Igaunijas Mākslas akadēmijas lektore un pētniece Trīna Metsla (Triin Metsla, EE), mākslas zinātniece, kuratore, LMA prorektore Antra Priede (LV) un Rīgas Fotogrāfijas biennāles programmas vadītāja Inga Brūvere (LV).
Žūrijas locekle Antra Priede pamato žūrijas izvēli: “Robertas pieteikums apliecināja jaunās kuratores padziļināto interesi par dažādajiem starpstāvokļiem, kas ieskauj mūsu ikdienu un vienlaikus iztaujā paradoksus, kuriem katram radošās vides profesionālim ir jāpielāgojas. Šodienas pasaules kultūrtelpā, kurā nereti procesus nosaka dominējošie trendi, ir prieks atpazīt autentisku un patiesu tēmas pieteikumu, kas ļauj spēlēties ar nopietnību un to risināt poētiskā manierē, pārbaudot iepriekš diktētas robežas.”
Rīgas Fotogrāfijas biennāle (RFB) ir starptautisks laikmetīgās mākslas notikums, kas fokusējas uz vizuālās kultūras analīzi un māksliniecisku reprezentāciju. Fotogrāfija biennāles nosaukumā tiek izmantota kā apvienojošs jēdziens ļoti dažādām attēla veidošanas mākslinieciskajām praksēm, kas 21. gadsimtā turpina transformēt laikmetīgās mākslas valodu. Katru otro gadu norisinās Rīgas Fotogrāfijas biennāles – NEXT programma. Iepazīstinot ar jauniem, perspektīviem autoriem, NEXT programma nodrošina redzamību un platformu, lai jaunie mākslinieki un kuratori varētu pieteikt sevi plašākā kontekstā. 2025. gada pavasarī programma NEXT notiks jau piekto reizi.
Latvijas Mākslas akadēmija (LMA) dibināta 1919. gadā, laikā, kad veidojās Latvijas Republika, un ir vadošā mākslas augstskola Latvijā. Iemiesojot radošuma un brīvības garu, LMA spējusi pastāvēt par savu neatkarību un mērķtiecīgi attīstīties – tā kļuvusi par reģionālā un Eiropas mērogā nozīmīgu mākslas institūciju, kuras mērķis ir nodrošināt kvalitatīvu un konkurētspējīgu augstāko izglītību un vispusīgi attīstīt mākslu, dizainu un zinātni, tādējādi nodrošinot jaunrades un zinātniskās pētniecības vienotību un studiju nepārtrauktību. Vairāk par LMA: https://www.lma.lv/lv. Vairāk par izstāžu telpu “Pilot”: https://www.lma.lv/akademija/pilot.
Attēls: Roberta Atraste. Foto: Ēriks Biters