Ārtelpas projekts “Acīm redzamais – ne/ticamais”
10. jūnijs – 23. jūnijs | Rīgas sabiedriskā transporta pieturvietas
Latvijas Fotogrāfijas muzejs kā ilggadējs Rīgas Fotogrāfijas biennāles
sadarbības partneris piedāvā ielūkoties tematiskā krājuma atlasē “Acīm
redzamais – ne/ticamais”, kur pārstāvēti 20. gs. pirmās puses fotogrāfu
eksperimenti, kas veido iluzoru attēlojumu. Vizuālā uztvere ir sarežģīta
sistēma, kur iesaistīta gan redze, gan prāts, gan arī atmiņas procesi,
kas mūsdienās ir kļuvuši par nozīmīgu fotogrāfijas medija izpētes lauku.
Līdz ar fotogrāfijas tehnoloģiju attīstību ir mainījusies arī redzēšanas
kultūra, tomēr fotogrāfiska attēla ticamības jeb dokumentalitātes aura
Photoshop, viedtālruņu un interneta laikmetā joprojām ir klātesoša.
Jauno tehnoloģiju iespējas manipulēt ar attēliem un tos ģenerēt rosina
pārskatīt un izvērtēt analogās fotogrāfijas mantojumu, jo pašreizējais
samulsums par vizuālo viltojumu dominanci ir daļa no diskusijas, kas
eksistē jau kopš fotogrāfiska attēla aizsākuma 19. gs. vidū. Piemēram,
fotogrāfijas attēlam ir piedēvēta zinātniska objektivitāte, kas pamatota
ar mehānisku metožu izmantošanu, lai iegūtu realitātes fiksāciju jeb
“dabas kopiju”. Šāda retorika mūsdienu sabiedrības uzskatos nav zudusi
un pastāv līdzās sintētiskam attēlojumam (synthetic imagery), kas
ģenerēts, izmantojot mākslīgā intelekta sistēmas.
VLatvijas Fotogrāfijas muzejs piedāvā ielūkoties tematiskā krājuma
atlasē “Acīm redzamais – ne/ticamais”, kur pārstāvēti 20. gs. pirmās
puses fotogrāfu eksperimenti, kas veido iluzoru attēlojumu (un “dabas
kopijas” manipulācijas). Tieši šajā laika periodā pārliecinoši ir
pieteiktas modernās fotogrāfijas izpausmes, kas vēstīja par būtiskām
medija paradigmas izmaiņām, kas skāra fotoattēla iegūšanas veidu,
izmantošanu un vērtējumu. No vienas puses, 20. gs. sākumā modernisma
strāvojumi uzsvēra fotogrāfijas medija būtību, kas tiek piedēvēta
fotokamerai kā attēla veidošanas izejas punktam, nevis attēlu
pēcapstrādei jeb manipulācijai ar tiem (piemēram, piktoriālismā). No
otras puses, fotogrāfijas medijs lieliski iekļāvās un atbilda vairāku
avangarda mākslas kustību eksperimentālajam garam (piemēram, dadaismam
un sirreālismam). Jāatzīst, ka Latvijas kontekstā modernisma tendences
fotogrāfijā manāmas sporādiski. Atlasīto autoru darbos ir pārstāvētas
dažādas tehnikas – retuša, kolorēšana, montāža u.c. –, kā arī
eksperimenti ar uzņemšanas skatpunktu jeb rakursu, kur plaknē objekta
fotoattēlojums ir deformēts. Pārstāvētie autori ir gan profesionāla
aroda lietpratēji kā Lūcija Alutis-Kreicberga, Alfrēds Polis un Strenču
fotodarbnīcas fotogrāfi, gan amatieri kā Eduards Gaiķis un Konstantīns
Koks. Kolekcija tiks izstādīta Rīgas sabiedriskā transporta pieturās un
reklāmas stendos, kuras kā ilūziju salas pilsētvidē apturēs steidzīgos
pilsētas iemītniekus un viesus, lai aicinātu reflektēt par redzamā
ne/ticamību.
Outdoor project ‘The Apparent – Un/believable’
June 10 – June 23| Riga public transport stops
Visual perception is a complex system involving vision as well as the mind and memory processes,
and today it has become an important field of research in relation to the medium of photography.
With the development of photographic technologies, the culture of seeing has also changed, yet the
photographic image's aura of trustworthiness, or its documentary nature, still survives in the era of
Photoshop, smartphones and internet. The capacity of new technologies to manipulate and
generate images serves as a motivation to revisit and re-evaluate the legacy of analogue
photography, since present-day confusion regarding the dominance of visual fakes is part of a
debate that has been around since the inception of the photographic image in the mid-19th century.
Thus, the photographic image is associated with scientific objectivity, based on the fact that it uses
mechanical methods to acquire a record of reality, or a “copy of nature”. This rhetoric has not been
erased from the thinking of contemporary society and exists alongside synthetic imagery generated
using systems of artificial intelligence.
The Latvian Museum of Photography presents a look at a thematic selection from its collection The
Apparent – Un/believable, showing experiments by photographers from the first half of the 20th
century who created illusory representations (and manipulations of the “copy of nature”). This is the
period when manifestations of modern photography appeared confidently on the scene, announcing
fundamental changes in the paradigm of the medium in relation to the production, use and
evaluation of the photographic image. On the one hand, modernist currents in the early 20th
century stressed the essence of the medium of photography, attributed to the photo camera as the
point of departure for the production of the image as opposed to post-processing, or manipulation,
of images (as in pictorialism, for example). On the other hand, the photographic medium easily
found resonance with the experimental spirit of several art movements (for example, Dadaism and
surrealism). It has to be remarked that, in the Latvian context, modernist tendencies can be
identified in photography only sporadically. The works of the selected artists represent a variety of
techniques – retouching, hand-colouring, montage and others – as well as experiments with the
angle of the shot, or perspective, where the photographic depiction of the object on the plane is
deformed. The represented artists are both experts of their profession such as Lūcija Alutis-
Kreicberga, Alfrēds Polis and the photographers of the Strenči Photographic Studio, as well as
amateurs such as Eduards Gaiķis and Konstantīns Koks. The collection will be displayed on public
transport shelters and billboards in Riga, which, like illusory islands in the urban environment, will
make the hurried residents and guests of the city pause, inviting reflection on the un/believability of
what they see.
PROJEKTA “ACĪM REDZAMAIJS – NE/TICAMAIS” LOKĀCIJAS
PROJECT “THE APPARENT – UN/BELIEVABLE” LOCATIONS
Dalībnieki / Participants: Participants: Alfrēds Polis, Lūcija Alutis-Kreicberga, Eduards Gaiķis, Konstantīns Koks, photographers from the Strenči Photographic Studio
Kuratore / Curator: Baiba Tetere (LV)
Attēls / Image: Alfrēds Polis. Helēna Pole, 20. gs. 50. gadi. Kolorēta sudraba želatīna kopija, Latvijas Fotogrāfijas muzeja krājums / Alfrēds Polis. Helēna Pole, 1950s. Hand-coloured silver gelatine print, Collection of the Latvian Museum of Photography